20 juni 2016
Door Martin Hoogenboom
Onze vereniging ‘bezit’ uniek vaarwater. Dat weten wij maar al te goed. Ook leden van andere verenigingen beginnen ons vaarwater steeds meer te waarderen en ontdekken. Hadden we vorig jaar nog 8 keer een huurcontract afgesloten, dit jaar staat de teller al op zeven. Dit brengt veel werk voor de ‘commissaris verhuur’ met zich mee. Gelukkig wordt ik door een aantal leden ondersteund. Graag zou ik echter wat meer mensen op mijn hulplijst willen zetten; vele handen maken immers licht werk. Het blijkt dat het onbekend is wat het helpen bij de verhuur inhoud. Daarom hier een korte toelichting.
Als er huurders komen, worden deze op de Krom ontvangen. Soms willen ze een kopje koffie, soms willen ze meteen vertrekken (dit is meestal van te voren afgesproken). Onder begeleiding van de ‘opvang’ worden de boten te water gelaten. In het afschrijfboek zijn de boten al gereserveerd. Ook willen huurders graag even een toelichting op de te varen route en geven we meestal kaarten mee. Dit lijkt niet veel werk, maar een uur kost het al snel.
Na afloop van de tocht worden de boten uit het water gehaald, schoongemaakt, opgeborgen en eventuele schade opgenomen. Het is niet altijd goed in te schatten hoe laat de huurders terug zijn, daarom wordt er afgesproken hoe laat er vanuit de boot gebeld wordt, zodat de opvang niet te lang hoeft te wachten. Voordat alles opgeruimd is ook hiervoor al snel een uur voorbij.
Het zal duidelijk zijn dat huurders die slechts één boot huren minder tijd vergen dan huurders die soms wel vier boten meenemen. De meeste huurders komen in het weekend, een enkele keer door de weeks.
Als je na het lezen van dit stuk bereid bent om een keer te helpen, dan kun je een mailtje sturen naar
Hoe jouw hulp eruit gaat zien bespreken we samen: bijv. alleen ’s morgens, alleen ’s middags, etc.